Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Sabtu, 10 Januari 2015

Keadaan Selepas Banjir dan Tahun Baru

As-salam (^-^)

entry pertama di tahun baru... memang malas sebenarnya nak apdet blog... mood dah ilang dibawa arus banjir... huhuhuuuu tapi tu la yang dah terjadi kita takleh nak pusing balik... life must go on katanya... moga semua mangsa-mangsa banjir diberi ketabahan yang berlipat kali ganda, ditenangkan hati dan dipermudahkan segala urusan... insya'allah aminnnn..

tahun baru aritu kitorang gerak balik kampung... tak tenang dok sini pikirkan famili dalam kesusahan... before tuh dah beli segala barang keperluan siap2... banyak umah nak diagihkan jadi banyak la barang kena carik... mana yang rasa perlu kita sauk jer... tu pon terpaksa tinggal gak sebab tak muat... balik konvoi 2keter jer ngan BiL... isi keter bagi padat sepadat padatnya... lauk basah pon kitorang bawak balik kampung okey... dengar kata ayam sekor pon dijual ngan rege 35hengget... ya allah, orang dah dalam kesusahan lagi nak tambah keperitan  dorang buat ape?

gerak awal pagi dalam kol 4... konon takmo sangkut ngan jem sekalinya sangkut gak sesikit..

tinggal skit jer ruang nak tengok cermin belakang... alhamdulillah, kat kampung pon famili dapat bantuan tak putus2... ada jer yang datang memberi... time ni la senang nak kutip pahala kan... cam aku pon ada gak member2 kasi makanan ngan pakaian terpakai... syukur sangat biler tengok yang menerima tersenyum girang..

benti kat felda kechau isi minyak... memang ramai takyah cakap ler rata2 dengan satu misi jer iaitu misi kemanusian banjir... dapat tengok bendera setiap negeri turun hulur bantuan... cam yang ni kedah tak silap aku jauh dorang berpusing... naik KL dulu tu... jalan terdekat takleh lalu sebab dah runtuh..

sepanjang perjalanan rasa macam tak percaya jer terjadi bencana seteruk ni kat negara sendiri, kampung halaman sendiri pulak tu... memang dah sama cam tragedi tsunami yang dok tengok dalam tv tapi kena percaya pada yang satu... hebat camaner pon kita, kita takleh nak menolak/melawan takdir allah..

dah masuk area kuala krai... kalo tak salah ni dah masuk manek urai... dorang dok menunggu tepi jalan mengharapkan keter2 yang lalu hulur sedikit bekalan makanan... aku pon hulur jugak mana yang berbungkus dalam plastik... yang dah wrapping elok takleh la susah nak kuarkan... nak stop keter bukak bonet memang tak berani takot dorang serbu... tu pon dok hulur dorang berebut-rebut sampai bertolak amik... haihh la, cuba bertolak ansur skit... ada tu ngan orang tua pon boleh datang sambar gitu jer... rakus sangat..

and 2,3 ari lepas tu dapat berita yang mana dok menunggu kat tepi jalan ni bukan mangsa banjir sebenarnya... kata sumber la dorang ni warga siam yang datang amik kesempatan... betul ke tidak tu aku tak pasti jugak... wallahualam... kalo betol tergamaknya korang kan buat camni..


badan ngan tapak rumah dah terpisah..

dugaan lagi biler bekalan air terputus hampir 2minggu jugak ke lebih aku lupa... mana rumah yang elok tu jenuh jugak la nak angkut air tuk basuh dan ni la fasa yang paling menduga pada aku... camaner nak basuh umah penuh lumpur tu?

kebanyakan jalan rosak teruk..

menitik air mata tengok orang2 tua ngan anak kecil tido kat kaki lima camni... bayangkan kalo ini keluarga kita, camaner perasaan korang?

first kitorang stop kat umah mak sedara aku kat bandar guchil kuala krai... memang takde ape pon yang dapat diselamatkan... masa banjir aritu kawasan ni dah jadi cam pulau... sumer rumah tenggelam tak nampak ape... pikirkan anak2 nak sekolah memang sedih..

tak tau la camaner skarang dah bersih ke tidak..

padahal kawasan umah dah tinggi tapi air lepas bumbung jugak... memang dasyat sungguh banjir tahun ni... harap ni la bencana terburuk dan terakhir..

ni pulak keadaan umah nenek aku (yang betulnya nenek sedara) tempat aku membesar sampai abis spm... umah kayu tambah plak dah uzur... dari memula tahu pasal banjir lagi aku tak sedap ati, risau tak tentu pasal... rupernya betol jadi camni..

yang bertahan hanya ruangan dapur ke bilik air... saat aku gi tengok kawasan aritu pak sepupu baru dok bersih skit kat bahagian yang berbatu bata tu... dapatla dio buat tempat tido sementara... selut/lumpur takyah cakap arr tebal giler... 

ruang bilik... apepon kitorang tetap syukur..

umah kakak aku kat tanah merah pon sama jugak naik air tapi tak terok mana cam dua umah kat atas ni... pegi pon dah malam jadi takde nak snap2 lagi dah... umah berselerak... umah MiL plak bahagian dapur terok gak naik air tapi alhamdulillah tak sampai ke ruang atas... ruang dapur ni rendah skit... air naik sampai lutut jugak ler..

nak dapat sebersih macam ni melecet ketiak memasing... hahahaa tu sebab musabab jugak kitorang balik kampung nak gotong royong cuci rumah... harapkan MiL ngan FiL dorang memang dah tak larat sangat... kalo larat peti ais ngan mesin basuh tak ler tenggelam ngan air banjir, dorang dah angkat naik ke ruang tamu la masa banjir aritu... tak tau la tu boleh berfungsi lagi ke tidak... cuba tips banjir dulu..

tu jer yang dapat aku share... cam aku tulis sebelum ni... kalo kita rasa kita susah, kita kena ingat ada yang lagi susah... ramai lagi yang memerlukan bantuan... mari la kita bantu seikhlas yang mungkin... jangan mengharapkan ape2 balasan..


Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

13 ulasan:

Puan Kutu berkata...

ya Allah Zee nak menitik air mata baca.luluh hati tengok mangsa keadaan banjir..apalgi kalau keluarga sendiri ya..semoga mereka semua tabah.semoga Allah lipatkan gandakan rezeki zee..

klu betullah yg ambik kesempatan tu bukan mangsa banjir..sampainya hati..:(

Mar Mansor berkata...

saya tumpang sedih..baca entri ni dengan penuh perasaan..saya tak dapat bayangkan andai saya ditempat mereka..
segalanya harta benda hancur..
emm..bab yang rakus berebut makanan tu..Allahuakbar...moga mereka diberi kesabaran..

Nur Inani berkata...

allahuakbar, sedihnya tengok keadaan rumah dekat sana

Kakzakie berkata...

Dari tempat kakak memang dah agih 8 kumpulan tapi kumpulan yg pertama pun dah dua kali pergi sebab ada rasa prihatin dan sedih yg tak terkata. Ujian ini kita kena ingat yg kalau kita tak hulur bantuan kita akan ditanya kelak sebab mereka itu semua kebanyakan adalah saudara Islam kita. Urusan pahala itu urusan Allah tapi sebagai manusia kena ada rasa tuntutan kemanusiaan pada diri kita semua. jgn cakap aje kan Zee... kesian mereka.

후마이라 리~ Humaira Lee (◕‿◕✿) berkata...

Betul tu kak, sehebat mana pun kita. Tetap tak dapat melawan kuasa Allah. Saya pun turut bersedih sama. Saya setuju dengan apa yang akak cakap, saya terbayang juga kalau semua ujian ni Allah beri pada saya sekeluarga. Semoga mereka terus tabah.

wa berkata...

Ya Allah...memang sedih sangat-sangat bila tengok gambar-gambar ni...macam manalah keadaan mereka sekarang ni kan...:)

AnneRaini berkata...

sedih tgk kalo umah dah jadi mcm ni...kuasa Allah tak siapa dpt menahan...

nik ros berkata...

sedih sgt tengok.moga Allah permudahkan urusan mereka.risau jugak kalau banjir sampai ke Bachok kan.tapi Alhamdullillah, tak ada.

Cho Zila berkata...

alahai berat mata memandang berat lagi bahu memikulkan..

semoga semuanya tabah...

lia berkata...

haiyoooo baru berkesmpatan baca n3 ni... da menitik2 air mata... yg Zee p sendiri, lagi la hati kena kental kan... yg menghadapinyer, smoga terus tabah...

Siti Rohaida Yusof berkata...

mendalami dan melihat sendiri mereka yang dilanda musibah membuatkan kita muhasabah kembali diri kita yang cukup dari segala segi..
bagaimana pula mereka kan...lihat dari gambar pun dah berjaya meruntun hati akak

Mummydearie berkata...

Ya Allah! Sedihnya rasa hati. Dengan melihat gambar je dah terasa sebak inikan pulak kalau kita yang mengalaminya. Tapi dalam pada dilanda musibah, ada juga manusia yang sanggup ambil kesempatan atas kesengsaraan orang lain. Memang takda perasaan langsung. Siksa jugalahkan lepas banjir ni nak membersihkan segala ceruk. Barang yang dirosakkan banjir tak payah ceritalah, memang kena redha ajelah. Moga tak terjadi lagi banjir seteruk ni. Macam-macam bala dah Allah turunkan!

LYAfrina berkata...

sedih sgt tgk keadaan ni.. ujian dariNya..
pasti krn Dia ingin berikan sesuatu y lebih baik..