Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Rabu, 15 April 2015

WW # Pokok Ciliku dah Bertunas

As-salam (^-^)

kak zakie la ni soh up pokok cili... hahahaaa... mementang ler blog tak berhapet kan, terus soh amik gambar pokok cili... ok la arini rabu so takyah nak menaip pepanjang... nasib baik pokok dah keluar tunas... petang semalam tengok kecik lagi... pagi tadi intai ehh dah panjang skit dari semalam... kalo tak menjadi malu jugak muka aku :(

 
pic petang semalam... kecik comey lagi..

 
pagi tadi dah makin tinggi..

pasu besar yang kat sebelah tu aku semaikan pokok ili yang besar... excited plak... harap dapat tuai hasil nanti... selalunya tangan aku ni panas... tanam la apepon tak pernah menjadi..

 
ni haa cilinya... susah tau nak jumpa cili ijaw ni... slalu kat kelate or terengganu memang senang dapat... dapat buat solok lado lawan ngan nasik kerabu perghhhh memang layan abis..

cili dah mula kecut tu maknanya beli dah lama (dah 2 minggu) tapi sampai sekarang tak abis makan... sayang la sayur mayur aku selalu gini...membazirrrr jer..




Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

14 ulasan:

Siti Rohaida Yusof berkata...

lepas ni dah boleh buat solok lada sendiri kan zee..sekarang ni ramai dah bercucuk tnam di rumah sendiri...

syawalsimpsons berkata...

wah dah bertunas....alhamdulillah..moga nampak hasil

Rai OurKizuna berkata...

semai la cili solok tu.. susah nak jumpa.. saya nak semai daun kesom..tapi bawak balik dari kampung, sampai sini kering..hahaha

Naemah Umi berkata...

tak lama lg dpt la merasa cili air tgn sdr tu...cam umi ni pun sama mmg kalau tanam pepe,tak pernah kot nak jdi huhu...sib baik mr.papa punye tgn ok,dpt la merasa cili yg tanam sdr...tp tu la pedas yg amat cilinye huhuhu...

aahhh btul tu cili warna cenggitu susahnya la hai nk dpt huhuhu

Sue Bee berkata...

bestnya dah kluar tunas tu. SB pon baru gak tanam pokok cili..dah masuk entry dah..hihii

Falsya berkata...

mcm best je menanam-menanam nie..hehe

aTieYusof Family berkata...

Salam Rabu Zee.. lama tak bersua di alam maya ini.. harap zee sihat bersama hero2 hensem tu.. wah! dah tumbuh pokok cili..semangat nak menanam juga ni:)

Sam Yatie berkata...

Bagus sis, rajin bercucuk tanam...saya nie tangan panas, tanam apa pun x jadi!huhuhhuhuhu...
TIPS ATASI LINGKARAN GELAP BAWAH MATA

Cho Zila berkata...

ha.. berbakti pada tanah dapatlah hasilnyer..
oklertu dapat mengurangkan sikit belanjatu...
macam kami anak beranak nak tanam pokok betik..
tiap2 hari tengok perkembangannyer.. kelakar pulak rasanya...

Kakzakie berkata...

Haha... kan ada cerita:)
Kakak dah kata mesti dah bertunas dah
Itu batang daun kesum jangan buang. Ambil cacak aje sebelah pokok cili kalau tak ada pasu lain .Bagi dia kongsi tak apa. Siram selalu mesti hidup punya Zee. Best kan tanam-tanam ni:)

aTieYusof Family berkata...

Salam Jumaat Zee :)

tiga lalat berkata...

Salam. Hee rajinnya cucuk tanam makk ;p

AnneRaini berkata...

wah dah nampak tanda2 nak berhasil tu..teruskan usaha.. hehe

dalila berkata...

huwwaaaa..solok lada sedapnyeeee..sy ni aritu try tanam daun pandan xmenjadik kak..semalam tgk dah layu..tgn memang xsubur..xreti btl nk bercucuk tanam ni..kehkehkeh