Selasa, 23 Oktober 2012

Biskut Cornflakes Ranggup (Crunchy)

Salam...

Dah 2 hari tak update blog...huhu...kekangan masa..kadang rasa malas pulak nak berblog ni tapi bila dipikir balik tak jadi..macam yang aku kata sebelum ni,tujuan blog ni bukan untuk keuntungan tapi nak kongsi perjalanan hidup aku ngan family jew...untuk kenangan pada masa akan datang....

Hari ni,nak kongsi resepi pulak..aku buat sempena Aidiladha ni..nak bawak balik kampung woo...resepi ni aku dapat dari blog KakYatie Memories....simple je biskut ni tau tapi yang penting sedap dan anak-anak suka..nak resepi asal sila klik DISINI...jommm layan.....

Sumber Resepi Asal : Kak Yatiememories
Olahan : auntummawar


    

Bahan-bahan :-

250 gm cornflakes (diramas sedikit)
250 gm mentega
2 cawan tepung naik sendiri
3/4 cawan gula icing (aku guna gula kastor)
1 biji kuning telur
1 sudu kecil esen vanilla
Biji bijan putih (aku tambah)**
Ceri merah dan hijau (sebagai hiasan)
Paper cup secukupnya

Siap...menanti untuk dibakar.....

Cara Membuatnya :-

- Masukkan mentega dan gula kedalam bekas dan pukul hingga sebati.
- Masukkan kuning telur dan pukul lagi hingga sebati dan kemudian masukkan esen vanila
- Masukkan tepung dan cornflakes yang diramas sedikit demi sedikit dan kacau dengan menggunakan spatula
- Susun adunan kedalam paper cup 
- Tabur biji bijan putih dan hiaskan dengan ceri
- Bakar dalam oven yang dah dipanaskan selama 20 minit pada suhu 170C (aku guna 150C sahaja)


Siap...

Selamat Mencuba...Wassalam





Tiada ulasan:

Cuti-cuti Terengganu | Pantai Sura, Dungun

#MashAllahTabarakAllah entry throwback.. 27.07.2024, gerak ke terengganu seawal pagi.. alasan utama nak berlibur dan jjcm dulu sebelum dafta...