Isnin, 1 Oktober 2012

Udang Lipan aka Udang Ketak

Morning uollsss.......Salam

Monday blues...hehe...bagi sesiapa yang bekerja pasti la rasa monday blues ni..dah cuti 2 hari kan mood kerja pun hilang tiba jumaat je dah x sabar nak cuti pulak...hadoiii..Apapun kehidupan mesti diteruskan,tak kisah la apa pekerjaan yang kita lakukan.Walau dok rumah sekalipun.bukannya dok goyang kaki semata-mata...

Malam sabtu aritu,aku ada la pergi NSK kat Kuchai Lama...shopping barang dapur la katakan...huhhh punya ramai orang..ni kali ke-3 aku datang sini..Best tau,de banyak pilihan terutama barang basah la..Lauk dan sayur..Dok tengah pilih lauk tu ternampak la udang lipan.Pernah la tengok udang ni tapi tak pernah makan apatah lagi nak masak..huhu..Tanya my hubby,dia nak plak try...hadoiii..kena beli jgk la..masa tu abang myammar tu dok tengah nak longgok...sepinggan RM 5 jer...murah tu...banyak plak...Kalau normal price tu RM 7.50/kg.Pe lagi,aku amik la sepinggan.

So semalam dok pikir la nak masak menu apa dengan udang ni...pk punya pk last sekali aku masak lemak cili api..First time rasa,my hubby kata sedap...Perghh isinya memang manis gilerrr..cam ketam pun ada jugak..sedap dari udang biasa la...tapi kalau nak makan kena hati-hati la sebab kulit tepi dia tajam..lebih baik masa cuci tu buang sekali kulit tajam tu,kalau tak memang naya la...

Tadaaaa....

Memang sedap ni...dah cuba sekali rasa nak lagi...3 hero aku kat rumah ni pun suka...

"Ibu,nanti masak lagi tau udang ni",kata Along....

Nampak gayanya kena la masak lagi lepas ni...

dan ini hidangan sampingan...sayur sawi masak ikan masin...


Untuk pengetahuan semua,udang lipan boleh mengubati penyakit lelah..ni aku baca dalam blog www.myukhuwwah.com...

Wassalam....

Tiada ulasan:

Cuti-cuti Terengganu | Pantai Sura, Dungun

#MashAllahTabarakAllah entry throwback.. 27.07.2024, gerak ke terengganu seawal pagi.. alasan utama nak berlibur dan jjcm dulu sebelum dafta...