Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Rabu, 24 Disember 2014

Banjir di Pantai Timur | bertabahlah

As-salam (^-^)


hati rasa sayu sangat... sebak pon ada mengenangkan tempat berteduh aku zaman kecik dilanda banjir... yer umah nenek kat kampung... dah beberapa tahun tak banjir kali ni teruk kena... memang tahun ni hampir sumer tempat kat kelantan dilanda banjir besar..

ya allah, bertabahlah sumer mangsa..

kali ni gelombang yang kedua dah... yang pertama kena memang satu ape pon tak dapat diselamatkan... air naik ngan cepat... sekejap jer umah tenggelam... cam umah kitorang kalo dari dapur lantainya landai atas tanah memang tenggelam terus... kalo area ruang tamu tinggi skit ada tiang seri... situ pon dah cecah pinggang dewasa... huhuhuuu

skarang rasa cam berbelah bagi... nak balik kampung tak boleh... banyak jalan terputus hubungan... kalo dapat balik pon bulan 2 nanti time raya cina... dapat tolong mana yang mampu pon dah okey..

cam umah nenek tu umah kayu... dah lama pon berpuluh tahun umur rumah... memang nampak usang sangat... sekali dilanda banjir lagi bertambah usang... risau gak kot roboh... ya allah, selamatkanlah kami..

bernasib baik sebab kat belakang umah ada kebun getah so arus deras camaner pon umah mampu bertahan dari hanyut... pokok getah dah jadi penghalang... cuma bahaya skarang takut pokok tumbang hempap umah... tu memang masalah besar jugak... aku ingat lagi pernah sekali masa zaman sekolah menengah, pokok getah hempap ruang dapur... sekelip mata ranap... nasib takde yang cedera... musim tengkujuh gak time tu... angin kuat ape pon boleh jadi..

takpelah, kami redha dengan ujian-MU..

agak sedih jugak la tuk keluarga lain... yer la, sekolah tak lama lagi nak buka... camaner la nasib dorang... mesti ada family yang miskin yang susah yang anak ramai masih bersekolah yang tak mampu... biler diduga macam ni lagi bertambah susah kehidupan dorang... allahuakbar tak dapat nak bayangkan... berat mata kita yang memandang berat lagi bahu yang memikul..

tadi sebelum datang keje sempat tengok berita kat astro awani... angka mangsa banjir meningkat ke 21ribu plus tuk negeri kelantan jer... kawasan yang paling teruk terjejas skarang gua musang ngan kuala krai..

negeri lain yang turut sama dilanda banjir terengganu, perlis ngan pahang..


tak dapat tolong dengan wang ringgit takpe, cukuplah sekadar mendoakan yang terbaik buat sumer mangsa... moga mereka diberi kekuatan dan tabah menghadapi ujian... amiiin



Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

15 ulasan:

syawalsimpsons berkata...

moga mereka semua di lindungi..amiinnnn

CikAnie berkata...

Allahu akhbar,,,
berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya
sedih gak rasa,, terutamanya bebudak yang nak ke sekolah nanti,,
kesian kat mereka,, sayu bila kenangkan mereka semua ni,,,

Falsya berkata...

teruk jugak kan banjir..dgr cite kg kite kat temerloh pun dh naik air..;(

aryan azra berkata...

Allahu akbar...moga semua negeri yang dilanda banjir ni akan pulih dengan cepat..sedih sangat tengok teruk banjir kali ni

Kakzakie berkata...

Memang sedih Zee. Dikatakan juga banyak tempat yg banjir kali ini yg terburuk selepas 30 tahun. Ngeri kakak. Moga tak ada yg menjadi korban utk banjir kali ini.

AnneRaini berkata...

kesiannya...moga banjir cepat surut..

zazanizam berkata...

itulah kak zee.. zaza pun sedih tgok mereka mangsa banjir tu. Alhamdulillah setakat ni rumah kg takde banjir. Mintak2 dijauhkan. So sama2 kita berdoa moga urusan mereka semua dipermudahkan dan agar banjir akan berakhir secepat mungkin.

Fiza Rahman berkata...

Sedih sgt tengok keadaan banjir kat pantai timur. Smoga mereka sentiasa di bawah lindunganNYA.

lia berkata...

tgk gmbr kat berita, sayunyer hati... terkenang kan sedara mara d sana...

dalila berkata...

huwaaa..sedih kan kak zee..sy ni wlupun xde sedara kat sana tp tetap rasa..kali ni antara yg terburuk lps 10 tahun..ramai kawan yg kate air xpenah naik umah pun, kali ni naik..kesian sgt..semoga mereka tabah..

Kakzakie berkata...

Suatu yg tak terjangku dek akal kita kan Zee
Kakak yg sedih ada yg telah menjadi korban banjir Zee
Sedihnya....

aizamia3 berkata...

Moga semua mangsa banjir selamat dan bantuan dipermudahkanNYA..

Najib Ariyan berkata...

bila kes macam ni kalau rasa boleh membantu takkan rasa begitu sebak kan... tapi bila terputus hubungan dan kita tak boleh membantu... aduhhh... menangis baca satu satu...

CikSiti berkata...

teruk banjir kali ni..semoga dpermudahkan urusan yer..

Cho Zila berkata...

yerrrr akak hanya mampu menadah tangan memohon doa....
kita yang ditimpa bencana kecikpun dah gelabah inikan pula begitukan...
moga mereka tabah menghadapinyer...
untuk yang membantu juga semoga diberikan kekuatan dariNya...