Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Khamis, 30 Julai 2015

Meraikan Syawal ke-4 dan yang terakhir di kampung

As-salam (^-^)

sambung lagi citer raya ke-4.. rasanya takat ni jer la citer raya pon..
balik KL dah takde raya raya dah..
ada jemputan open house pon takleh pegi..

raya ke-4 tu after brekpes gerak pi umah tokDo ngan ma..
alhamdulillah tokDo balik kelate jugak tengok umah baru..
sihat sihat camtu la orang tua kan..
dah 90 umurnya.. tapi aritu tak dapat gak merasa nak tido umah baru..
rumah blom siap sepenuhnya..
ada sesikit lagi nak kena buat..
insya'allah, panjang umur dapat ler merasa lenkali..

 
rumah baru after tragedi banjir tahon lepas.. syukur dengan rezekiNYa..

 
gambar kenangan.. entah bertemu ke tidak kita diramadhan dan syawal akan datang..

ni kat umah lama.. boleh ler duduk kat area dapor yang tak runtuh.. 
dapor ni simen separuh sekali ngan bilik air tu yang teguh lagi..
yang kayu terus lesap sama sekali bersama air banjir.. 
bersepah sana sini almaklum la lelaki yang duduk.. hehehee
tokDo skarang dah menetap kat muadzam shah.. duk ngan anak pompuan sulungnya..
duk kampung pon takde sape yang boleh tengokkan..
banyak terbaring dah but alhamdulillah tak nyanyuk, ke hape..
mata pon elok lagi..

after ziarah tokDo terus gerak gi umah myMa..
jalan smooth jugak beza ngan sebelum ni teruk makan jem..
sebelum tu singgah pasar jap pekena megi perut ngan sup perut..
perghhh mangkuk hayun kena 'katok' harga ngan peniaga..
time ni la dorang pulun kutip duit..

 
ralat aritu takleh bagi ketupat kat myMa.. nampak ada orang jual kat atas pasar terus beli..
sedap gak cukup lemak pastu lembut jer.. 
ni baru betul berniaga bukannya bagi ketupat yang dah 2-3 ari buat..

 
etok salai sape makan?
aku tak reti makan menda alah ni tapi belikan jugak tuk hero bujang aku si alaong yang suka ngan makanan bercengkerang..
memang dier la tukang perabih..


   sampai jer tengok abang ipar duk menilik menda ni..
ni sarang lebah tualang namanya yoo..
ada dua ketoi dier bela..
ntah lupa lak nak siasat mana dier dapat..
 elok sangat untuk orang yang ada sakit lelah..

 
hero hero pon sama eksaited maklum la pestime tengok dekat2..
slalu dengar lebah jer takot..
lebah tualang ni ok dier tak sengat orang..
dok kerumun sarang dier jer.. tak de hal la nak seluk tangan masuk dalam tu :)
berani cer buat..

 
hampas madu tualang.. rasa dier masam manis..
ni lagi mujarab berbanding madu..

 
try buat sikit jer dapat la cicah ngan ketupat yang aku beli tadi tu..
kena sangat sebab beli ketupat tawar..

sementara ada masa, layan bebudak ni selpieyah jap..
memacam ragam..




 
redho la tokma kena melayan the cucu's.. 

 
raya ke-5 kitorang beraya atas jalan jer.. heheheee
raya ke-6 dah selamat sumer duit raya dorang masuk akaun TH.. alhamdulillah
dapat balik pulangan modal yang dilaburkan..



Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

8 ulasan:

Kakzakie berkata...

Alhamdulillah dah terbangun rumah baru walau belum siap sepenuhnya. Ada tu yg masuk tv tak ada rumah lagi Zee. Sedih kan...

Duit raya sebaiknya memang masukkan bank terus. Tak payah toleh lagi. Akan dtg anak-anak belajar lagi banyak duit nak guna Zee.

dalila berkata...

oo..camtu ghupernyesarang madu tualang..xpenah tgk pun sebelum ni..bkn main lg bdk2 tu begambar

AnneRaini berkata...

tahun ni langsung xmakan ketupat palas tau. Ade gak org bagi tp xsempat mkn.. nmpk gmbr ketupat tu teringin pulak.

aryan azra berkata...

alhamdulillah rezeki selepas banjir dapat rumah..tapi memang kesian tengok banjir hari tu,moga semua yg terlibat dengan banjir terbela nasib mereka..

seronok lah anak-anak dapat banyak duit raya tu hehehe

tengok ketupat tu kecur pulak air liur akak ni haa..

ohpanduan panduan berkata...

Seronok raya macam ni. Siap ada etok salai lagi tu.

Puan Kutu berkata...

Alhamdulillah dah dapat rumah..sedih tgok masih ada lagi yang beraya dalam khemah ye..

amboi banyak duit raya depa.hehe

Mummydearie berkata...

Oh, dah dapat rumah baru! Alhamdulillah, tentu lega banyak! Sakan juga you all beraya yerk. Kami berempat ni raya dengan tak raya macam biasa aje. Balik kampung pun macam balik homestay gitu. Sungguh tak best raya tahun ni :(

LYAfrina berkata...

masih nmpk sihat walaupon usia 90 dah..smoga trs dikurniakan kesihatan y baik...
alhamdulillah, dpt rmh baru..tp ttp x sama dgn y lama kan..byk memori tersimpan..

wah...dh simpan TH.. asya punya blm simpan lg..biasa lya tgu hbs Syawal bru simpan..