Selasa, 14 Julai 2015

Kisah Ramadhan | Ramadhan bakal berlabuh, Syawal pasti menjengah

As-salam (^-^)

Yeaayyy last dah keje arini..
Insya'allah esok pepagi kitorang bertolak balik kampung..
giler tak eksaited, last balik kampung awal taon aritu..
rindu sesangat ni haaa..

alhamdulillah puasa taon ni along dapat puasa penuh..
pak ngah plak baru diajar berpuasa taon ni..
bangga aku walaopon berlubang 4hari..
satu pencapaian yang kitorang memang tak jangka..
ye la dier tu lain skit pe'elnya.. kekadang ada ler merengek lapar tapiiiii tak tewas aku ngan pujuk rayu dier..
baru 5minit tadi kata lapar tup tup biler dapat main aktifnya ngalahkan orang tak puasa..
bab bangun sahur dier takde problem..
makan pon laju jer berselera walupon sekadar makan nestum cicah roti..
sumer tetiga hero aku sahur simple jerk.. nestum + roti..
senang sangat nih keje aku..

 
kambing panggang peberet hero's waktu berbuka..
punah azam ibunya takmau jejak kaki ke param :(
ikutkan ajer.. dah seharian berpuasa so kehendak dorang selagi boleh ikut aku ikut terutama sekali bab makan..
tapi takde la hari2 santap kambing.. tak elok gak makan daging merah selalu..
seminggu dua tiga kali cukup ler..
kadang amik set terus sekali ngan nasik butter..
dier punya gravy tu sedap dap dap..

dalam pada malas nak buat biskut raya pon jadik jugak tiga pat jenis dari air tangan aku..
sebab dah biasa bawak balik sendiri punya so rasa ralat skit kalo takde..
nanti mesti ada yang menanya..
aku buat yang sesenang jer pon.. beli pon beli..
banyak buah umah aku nak kena bahagi.. mak, abah, mertua, tok ada dua pastu bagi jugak sejenis biskut kat SiL tiga orang.. phewww pitam bonet kete aku..
ini antara yang aku buat.. 

 
pretzel ni senang jerk.. beli biskut pretzel kat kedai bakeri pastu aku main celup2 coklat.. walaupon senang, terkehel gak leher :)

 
popia nestum.. pakat laki bini gulung kulit popia.. 

      
almond flakes ni sedap giler..
beli kat aeon big ada discount 40%, sebalang jadik 12hengget..
dah abis pon tinggal balang kosong jerk..
aku nak beli lagi.. pi carik bayang pon tak nampak.. huhuhh

duit raya dah 2minggu masuk angpow.. hahhaaaa advance kan aku?
pon takyah gi beratur kat bank..
transfer jer duit mintak BiL tolong tukarkan..
$$$$ gak melayang.. takpe, setahon sekali..
belah laki aku memang anak buah ramai.. dalam 21orang blom campur belah aku lagi..
sedara mara sepupu sepapat pon ramai..
tu yang kalo bajet tak cukup cam serba salah nak balik kampung..
segan.. kang orang hulur angpow kat anak kiter takkan kiter nak sengih tunjuk gigi jer?
Alhamdulillah, rezeki ada lebih raya taon ni..


persiapan kitorang anak beranak dah siap sebelom raya lagi..
dah ada rezeki ni tetap gak la keluar mencari buah tangan kat famili..
mana yang kurang berkemampuan kita tolong sekadar yang mampu..
dalam rezeki kiter sebenarnya tak semua milik kita..
yang penting tak perlu nak bersesak kat festival memana..
nak terjah jalan TAR pon aku serik..

 
tuk anak buah..

 
untuk my mum and step father aku.. ntah ngam ke tidak sizenya tu, main agak2..

 
untuk abah ngan adik bongsu aku..

tuk MiL ngan FiL taon ni tak belikan baju..
kitorang belikan handbag ngan clutch (yer ke clutch kalo tuk lelaki?)
senang skit FiL aku nak isi angpow tuk kasik kat bebudak.. 

tak sabarnya nak makan ketupat.. aishhh kecur liur..
dulu balik kampung bleh jugak tengok MiL bungkus ketupat..
skarang ni dier dah tak larat nak buat so tempah jer la senang..
nak arapkan menantu buat memang ape pon tak boleh yoo..
aku tempah dah 200biji tuk bahagi ngan 3buah rumah..
harga takde la mahal nak banding ngan KL..

okey la, nak ambik kesempatan kat sini nak ucapkan "SELAMAT HARI RAYA" buat semua2 yang datang umah kiter ni.. tak kesah la walau haters sekali pon.. ampun dan maaf dipinta kalo ada terkasar bahasa, terguris hati dan perasaan korang sepanjang aku dok menulis.. pung pang pung pang dok cerita kadang secara tak sengaja mungkin ada yang kecik hati.. yang mana nak balik kampung jejauh cam aku ni slalunya over dari 10jam tau perjalanan.. memang bontot kematu dok dalam keter.. pleaseeee korang pandu dengan berhati-hati.. sila berhemah dijalanraya.. banyakkan bersabar.. jangan asyik nak cepat jer suka suki cilok/memotong macamkan kiter sorang jer nak beraya.. ingat muka2 yang menunggu kita kat kampung nun.. takmo la jadi benda yang tak diingini.. sian dorang.. dari nak hepi2 jadik duka.. byeeee..

7 ulasan:

Masya berkata...

yeahhh samalah esok cuti .. selamat hari raya zie sekeluarga hati² balik beraya di kg ...

Aryan azra berkata...

selamat hari raya zee...wah bestnyer nak balik kampung, akak pun gerak pagi esok juga, jumpa kat highway karak ye...hehehe

Semoga selamat dalam perjalanan..betul tu dalam rezeki kita tu ada juga bahagiannya untuk orang lain

AnneRaini berkata...

Selamat hari raya zee.. samalah kite nak minta maaf kalo ade terkasar bhsa ms komen2 kat sini. semoga perjalanan zee balik kg lancar dan dpt beraya dgn family.

AtieYusof berkata...

Salam Lebaran Zee dan family. maaf zahir batin erk.. seronok balik kampung....
Alhamdulillah berkongsi rezeki dgn ahli keluarga lain...

LYAfrina berkata...

alhamdulillah..dh settle sgalanya.. untung ank2 buah dpt jgk bju raya ye

Salam Aidilfitri
Maaf Zahir & Batin

Kakzakie Purvit berkata...

Kakak pun sama Zee... last work today. Yg sedihnya kakak punya AP application tak approved lagi. Tak senang hati nak cuti.

Tahniah buat Along. Buat abang ngah tak apa 4 hari lubang tu bukan tanda tak ok tapi masih fasa belajar. Tak wajib pun. Solat aje jgn lubang tau:)

Selamat balik kg Zee dan salam aidilfitri dari kakak - maaf zahir & batin.

dalila berkata...

bestnye kambing bakar..
semoga murah rezeki akak..siap blikan baju raya utk family lagi..

Cuti-cuti Terengganu | Pantai Sura, Dungun

#MashAllahTabarakAllah entry throwback.. 27.07.2024, gerak ke terengganu seawal pagi.. alasan utama nak berlibur dan jjcm dulu sebelum dafta...