Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Khamis, 23 Januari 2014

Aura 'M' mula lesap, moh ke pasar yunk

As-Salam (^-^)

Semenjak barang sumer naik harga ni kan, aku rasa banyak menu masakan aku berasaskan ayam jerk... dah ayam jer la pon yang murah... memang jarang sangat dok beli lauk2 lain... lagipon pasaraya kat area umah aku tu memang murah betol ayamnya... sekilo tu kadang RM5.50... paling mahal pon RM 6.20... kitaorang memang dok pulun makan ayam sampai jelak... aku rasa skarang ni tengok ayam pon dah tak lalu... tekak kembang semangkuk... kadang ada jugak la beli sotong ke daging ke... kalo udang giler mahal... sampai RM35hengget sekilo pon boleh..

Lagipon sebulan dua ni memang napsu masak tu takde... kuat sungguh perasaan 'M' ni dok bermaharajalela kat badan aku... sikit2 pi tapau... nak2 dah along sekolah ni lagi la aku malas... sampai umah pon dah lewat... badan penat mata pon layu... heheheheeee alasannn semata..

Aritu pi la pasar borong selangor... dah kata tak lalu ayam kan, kena la carik lauk2 lain selain ayam... uihhhh memang rambang mata kejap..

 
aku tak tahu ni ikan ape... rezeki aritu aku dapat RM6 jerk banyak ni... lebih dari sekilo ni tau... kira2 balik ohhhh 8 ekor... tapi ikan ni aku kureng skit nak masak sebabnya leceh nak bagi bebudak tu makan... dorang suka jer tapi aku risau kot tercekik tulang... angah suka sangat... aku goreng dier ratah... pastu aku masak pindang pon dier pi ratah pastu terkulat2 telan air sebab tercekik... hahahahaaa tu la yang ibumu ni malas..

 
perghhhh udang rimau ni RM32hengget sekilo... kira ni murah la dari pasaraya area umah aku tu... semalam pi repeat lagi beli udang ni kat pasar borong... dapat lagi murah RM29hengget sekilo... memang puas hati makan..

 
amik jugak skit sotong... aku suka beli tapi anak2 pulak tak suka makan sotong... hohohohooo... semalam goreng nasik taruk sotong, abis sotong pi pilih buang tapi kalo aku goreng tepung kejapan nyerpun licin..

 
lamanya tak masak lalaaaa... kalo jenis yang bercengkerang ni memang anak2 suka... pantang masak memang licin... ratah cam gitu jer... tiap kali gi makan kat kedai memang wajib mengepow kerang bakar... tak sempat aku tanya dah jerit2 mengoder... siput sedut pon peberet dorang gak tapi ibu ni malas nak masak okey... leceh kalo siput sebab nak kena potong bontot... pastu korang pon bukan boleh nak kuarkan sendiri... ayah ler jadi mangsa tolong buat tuk anak2... yang ibumu ni cam biasa la malassssssss..


Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

12 ulasan:

Fiza Rahman berkata...

Memang terasa kenaikan harga barang basah skang ni.

Falsya berkata...

Kite pun wat masa nie ayam je yg ade kt umah..dh lama xmasak sbb anak xnak berenggang..tah bile la boleh berasap balik dapur..hehe

aTieYusof Family berkata...

memang semua dah mahal zee... huhu..kos hidup dah meningkat..tapi syukur lah klu kat sabah ni seafood mmg murah lah..klu udang tu dpt lah dlm rm12 sekilo... sotong dlm rm 7 @ rm8 pun boleh dpt...ikan lagi lah murah... setakat kembung boleh dpt rm3 @ rm4 sekilo..paling mahal pun rm6..hehe...

♥ Cmª shIemª ♥ berkata...

Salam K.Zee..
hoho..ayam sekarang dah tak elok mkn sbb byk bahan terlarang, depa dok cucuk ayam tu mmbesar dgn cepat dari umur yg asal tau..cma pun dah relaks2 mkn ayam..

meriah makanan laut..hehe..untung la heroes dpt mak yg rajin memasak..cma sendiri pun tak rajin sangat sbb kadang2 anak2 ni memilih sokmo..

Delimasari berkata...

rajin le tu

Roha berkata...

wahh zee..banyak nya shopping lauk..persediaan untuk seminggu ke tuuu..?
akak lebih suka membeli dipasar segar dari membeli di pasaraya...:)
ermm..tengok udang tu..teringin pulak nak buat udang goreng butter..hehe :D

LydSunshine berkata...

murahnya ikan tu. Sekarang ni kalau beli ikan kembung pun 4 ekor dah seploh hingget. Ayam minggu lepas beli kat pasar malam, seekor kecik je, untuk 2 kali masak je [wp tinggla berdua, tapi part dia kecik sangat. Kepak pun besar ibu jari je], harga rm13. Matik.

dalila berkata...

lama dah xpegi pasar borong ctu..hsbnd slalu pegi malam..
slalu dapat ayam, sotong, ikan yang dh xberapa nak elok..
pegi salah time kot..
akak gi ms pagi ke mlm?fresh je tgk..

Kakzakie berkata...

Lama kakak tak beli lala Zee. Teringin pulak bila nampak N3 Zee ini.
Udang dan sotong tempat kakak pun macam itulah Zee mahal tapi nak makan kena beli juga..

aTieYusof Family berkata...

salam Jumaat Zee :)

Lieya Von Jay berkata...

wow.. banyak jugak akak beli yerrr. semua nya segar2.. saya pon sama lah kak asyik makan ayam ja .. huhu. ikan mahal sgt nak beli pon

hainom OKje berkata...

Okje panggil ikan kapak Zee...kat Muar banyak ikan kering ikan tu sedap!!! Okje suka...tp ikan tu ikan basah tak tau rasa dia camne...sedap ke? mcm ikan kembung yeh?
Betul ikan dan seafood mmg mahal sungguh sekarang ni!