Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Sabtu, 6 September 2014

Patin Masak Tempoyak peberet si along

As-Salam (^-^)

Rezeki dapat patin sangkar dari pahang... ni pahang jer bukan perak... aritu dah dapat pengesahan kan ikan patin perak sah ada babi... huhuhuhuuu... zalimnya... tak tau nak cakap ape..

Asal patin jer takde pikir lain mesti nak masak tempoyak gak... tu yang paling sedap tuk patin... raya aritu dapat sebalang besar tempoyak nenek buat khas tuk aku... timo kasih banyok... cukup stok tuk setahun... masak tempoyak ni simple jer bahannya... masak pon senang main lebur sumer skali dalam periuk then tunggu la hingga masak..

dapat dua ekor... bab siang cuci sumer ni serah kat laki... aku memang takde kudrat nak buat... hahahaaa alasan tak leh blah... siap potong cuci kasi bersih pastu rendam ngan air perahan limau kasturi lebih kurang setengah jam gitu baru toskan... memang ilang terus bau hanyir..

antara bahan lain yang diperlukan tuk masak tempoyak daun kesom, bunga kantan, asam keping, cili padi bagi yang suka pedas and serai... paling penting tempoyak... takde tempoyak tak jadi derr..

masak tempoyak tak taruk bawang pon takpe tapi aku tumbuk gak 2biji bawang merah ngan kunyit pastu gaul sekali ngan tempoyak... tak payah tumis yer terus renihkan tempoyak ngan air sampai gelegak... adjust la nak kuah banyak mana... tempoyak pon masok agak2 la... jangan terlampau cair nanti takde rasa kawww... dah gelegak masukkan ikan..

gelegak kalu terus masukkan bahan sampingan tadi... tunggu sat bagi sumer sebati..

ni melebih... aku masukkan sikit santan... hehheheee... aritu ada buat sekali masuk santan... laki cakap sedap pulak so dier soh masak buh santan jugak kali ni... sedap ler rasa berlemak skit... last skali perasakan garam gula dah setel... masak ni takyah lama2 sangat kang hancur luluh ikan tuh tinggal tulang..

tadaaaa siap... peberet lauk si along... suka benar lauk patin..


Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

7 ulasan:

Cik Sue berkata...

wahhhhh cik sue pun suka sangat patin masak tempoyak ,tapi versi original hulu pahang la heheheh...

Naemah Umi berkata...

Umi tau mkn je blum pernah masak sdr huhuhu..yg pasti sedap ekeke

Crumbs Kinrara berkata...

Assalam,

saya Cik Liyana dari Crumbs Bandar Kinrara. Ingin memaklumkan bahawa kami akan mengadakan program cuti sekolah pada 17hb & 18hb Sept 2014 yang akan datang ini.

Sila lihat di lampiran flyer untuk program ini.

Makanan tengah hari akan disediakan beserta yogurt PERCUMA :)

RM90 untuk satu hari. Promosi RM150 untuk 2 hari.

Sila hubungi saya di talian 018-968 4050 untuk pertanyaan lanjut. Tarikh akhir untuk pendaftaran adalah 12hb Sept 2014.

Crumbs Kinrara berkata...

Assalam,

saya Cik Liyana dari Crumbs Bandar Kinrara. Ingin memaklumkan bahawa kami akan mengadakan program cuti sekolah pada 17hb & 18hb Sept 2014 yang akan datang ini.

Sila lihat di lampiran flyer untuk program ini.

Makanan tengah hari akan disediakan beserta yogurt PERCUMA :)

RM90 untuk satu hari. Promosi RM150 untuk 2 hari. 10AM - 4PM.

Sila hubungi saya di talian 018-968 4050 untuk pertanyaan lanjut. Tarikh akhir untuk pendaftaran adalah 12hb Sept 2014.

Sue Bee berkata...

mmg favourite daku ni..sedap woo..bubuh cili banyak2

hainom OKje berkata...

Sedap tuuuuuu.....
Makan kalau org masak sedap aje ........Zee tolong htr rumah 2 pinggan hehe

LYAfrina berkata...

sedapnya..xpernah lg cuba msk sndri