Rabu, 29 Mei 2013

Masak-masak | aktiviti long weekend

Salam Rabu (^-^)

semalam amik MC... entah la nape sakit belakang yang amat malam sebelum tuh... tetiba baring nak tido je datang sakit tu... sapu minyak angin pun tak layan, tu yang semalam terpaksa gak gi klinik..

arini just nak share entri makan2 jew... special skit sebab hasil air tangan sendiri yang tak berapa nak pandai masak... hohoho..

last weekend cuti 3 ari kan, haruslah rajin... serius aku cakap kalo time cuti dok melepak kat umah memang makan je kejenya... mulut tu asyik la nak mengunyah... ari jumaat tu memang takde keluar jalan pon so petang tu masa hero's aku sume kuar berbadminton, gigih la aku pi AEON Big cari barang dapor... kenkonon rajin sangat la tu...
 .
.
.
.
.
.
.

menu bekpes pada sabtu lepas

spageti bolognese yang simple jerk... kuahnya just tumis garlic and letak daging ayam cincang... harus buat ni sebulan sekali dua sebab memang dah tahu yang ni kegemaran si along... dia kalo dapat makan ni, mau sejam doh bertapa kat meja makan... sampai habis dia balun tau...

 
roti john... ni tekak aku sendiri yang rasa nak makan... nyum nyum

 
punya la rajin pi goreng ayam ni 2 ketul tapi takkkk laku... sob sob sob

kalo mood rajin tu datang dah macam-macam rasa nak masak... kang ade la teringin nak buat tu teringin nak buat ni tapi yang tukang makannya bukan aku... entah ler, kalo sendiri yang masak tak berapa nak makan sangat... hihihi... nasib baik la hero's ni makan, kalo dorang tak makan pon suami yang akan tolong perabihkan... tak membazir wooo... sedap ke, tak sedap ke sure dia akan perabih..
.
.
.
.
.
.
.

ahad tengahari layan kupang fresh yang aku beli kat pasar pagi tu... proses mencuci semestinya bukan aku yang buat... 

 
 suami yang tolong buat... nak harapkan aku memang tak tau bila la boleh siap... leceh nak cuci ni...

 
siap dah pon masak..

sebab tak pernah makan dan tak pernah masak, aku ikut je apa yang suami cakap... dia soh masak lemak cili api... sedap je aku rasa tapi cam kurenggg 'kick' sikit... maybe overcooked kot sebab isi tu macam kering skit... hok alohhh aku lebih suka lala dari kupang...

dah lama tak buat kek... niat nak buat tu ada cuma mood tu takde... pernah time takde mood aku gi buat kek, memang tak jadik... then petang ahad tu jadik jugak rancangan nak buat kek... basic je la, takde topping pon...

 
overcooked sikit tu yang pecah2... 

memula rajin la dok buat kecik2 cam gini, pastu dah malas... sebabnya sekali masuk periuk nak kukus tu 7 biji je dapat... periuk aku tu comeii je keciknya... last2 aku buat je sebijik besor... itupon belom masak lagi si angah dah mintak... kejap je abis muffin aku yang come lote ni... hahaha... statement yang penuh perasan, dah tu kalo abis cepat ape maknanya kan??? haruslah aku kembang hidung... bangga wey... blom lagi masuk masterchef ni... kahkahkah

 
jeng jeng jeng... siap pon kek coklat moist versi kukus...

setiap kali buat pon aku mesti nak kukus... suka sebab dia lembap-lembap skit kan... kalo yang bakar tu aku rasa cam kering jer plus aku tak pandai sangat nak budget masa... 

lagi satu aku suka buat puding roti... pon sama versi kukus jugak... tak payah nak buat sos kastard pon dah sedap... nak pulok makan sejuk2... fuhhh memang terangkat abes...


semalam si angah mintak lagi suh buat kek coklat... dah la aku ni MC sebab tak sihat... memang tak le nak buat kek bagai ni... 'tunggu la ye nak... ibu dah sihat, angin rajin tu datang serunya, kita buat lagi ye'...

sekian je la entri masak2 ni... saje mengedik nak letak gambor makanan pulok... kang jemu lak asyik layan entri aktiviti we'olls anak beranak je.. asyik2 putrajaya jer kan... :p

13 ulasan:

Nory Zoulkefle berkata...

wahhh rajinnya akak masak....banyak plak tu..siap ada kek kukus lg..perghhh...sedapppnyer.

sitirohaida berkata...

wah..rajinnya..banyak yang di buat..

Unknown berkata...

fulamakkkkk.. macam2 masak! kagum habes..

nak resipi puding roti versi kukus boleh? ehehehe
terliur~

Kakzakie Purvit berkata...

Banyaknya Zee masak. Macam-macam lagi. Memang sah teramat rajin...

syawalsimpsons berkata...

alamak banyaknyer....mmg betoi2 rajin...ada nak hantar sikit tak kat sue..kikikikiki

cik dah faridah berkata...

dugaan...semua makanan..cik dah pose ni...huhuhu...

suwara entertainment berkata...

amboi..rajinnya zee! kita mmg x reti la nk buat kek bagai. kalau setakat western food tu bole lagi la

Farah Waheda Wahid berkata...

kalau dah rajin tu... memang macam2 yang kita fikir nak masak kan zee... *_^

☾SHiemaCMa786☾ berkata...

Salam K.Zee..
hehe..mmg cuci mata sungguh cma ni...
cma pun lebih suka kukus daro baked sbb tak reti nk setting masa..tepi hangus, tengah2??huhu..
seronok bila masak dgn penuh kasih syg..anak2 & hubby puji kesedapan tu.. terasa diri dihargaikan?
hihihi.. :)

semoga cepat baik sakit belakang tu ye...

Unknown berkata...

alahai..rajin kak zee masak semua tu..mesti suka anak2 kan..

Unknown berkata...

Waaaa... semuanya sedap2...

QasehnyaRania berkata...

kupang tu akak beli kat pasar pagi mana ye?

selalunya saya kupang ni rebus sekejap.
jgn letak byk air.sbb kupang sendiri dah keluarkan airnya.
pastu angkat, cabut janggut n kopek kulitnya.
saya suka buat rendang.

memang isinya tak kering :)

nk tengok klik sini, montok je isinya kak :)

http://lobaksusue.blogspot.com/2013/05/kupang.html
http://lobaksusue.blogspot.com/2012/11/jom-masak-rendang-kupang.html


Masya berkata...

amboi banyaknya menu hujung minggu....

Cuti-cuti Terengganu | Pantai Sura, Dungun

#MashAllahTabarakAllah entry throwback.. 27.07.2024, gerak ke terengganu seawal pagi.. alasan utama nak berlibur dan jjcm dulu sebelum dafta...