Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Khamis, 17 Oktober 2013

Satu Hari Di Hari Raya

As-Salam (^-^)

Kesinambungan entri raya semalam... woittt dah macam drama la pulak... ekekeekee... takpe, bukan selalu pon wat entri berpart-part, bersambung, melambung sumer kannn... sesekali nak mengedik la jugak..

Memang kenyangkan perut bebetol... tiga umah jugak la we'olls menerjah... menu memang nasik nasik dan nasik... nasi minyak la, nasi tomato la and last tu nasi dagang... walawei kembang setaman perot ni haa... sib baek kat umah sendiri wat mee kari..

Ni gambar juadah kat pit stop yang terakhir... yang lagi dua umah tu, i segan nak kuarkan kamera... kang tak pepasal orang cakap psiko plak... sampai2 terus nak snap kan... yang last ni pon memula segan gak... dah lama2 skit, dah agak mesra alam, leh masuk geng baru wuhaa wuhaa... terus snap sana sini... heheeheee

 
Nasi Dagang in da house yoo... seriusssssli, aku tak suka nasi dagang sebab cepat muak... selalo kalo pi mana2 yang ada hidang nasik dagang memang ciput jer aku amik ngap... tapi yang ni sedappppp... siap nak repeat makan lagi... makan nasi saje pon takde rasa muak sangat... siap bleh tapau lagi..

 
lawankan ngan gulai ikan tongkol yang super sedap ni... memang menjilat jari wa cakap lu... nak kena belajar ni wat gulai camni... mana tau esok2 boleh buka restoran... wahahahaa... asyik la nak verangan..

 
jelatah pon okey jugak... cukop masam manis..

 
kerutuk ayam pon sama... bleh tahan rasanya... lama tak pekena kerutuk ni... kalo nak makan pon tunggu balik kampung baru merasa... nak masak sendiri, aku tak pandai :( so harus sedar diri erkk..


Sampai2 jer aku dah kecur nengok buah mangga yang bergayutan kat pokok... waduhhh banyak giler... dah la aku memang dok ngidam mangga... terliur dok nengok mangga KakZakie yang ranum tu sekali ada peluang depan mata memang tak lepas arrrr..

 
cer tengok... camner tak geram kalo lebat merimbun camni??? rasa cam aku pon nak bergayut sama kat situ... haishhhh silap haribulan, aku panjat gak pokok ni..

 




 misi nak amik mangga bermula... beria haa sumer nak mengutip... tu blom campur ngan buah lain lagi... sini memang masyuk giler ngan buah-buah... kalo nak gi jer petik, takde orang kesah tapi kalo baru menapak ke situ kena kesah gak ler... ni perkampungan orang asli kot kat bukit tampoi dengkil... silap hari bulan kang kena sumpit plak... kahkahkah..


 



 
tuuuu dia, sorang satu plastik... berebut-rebut sumer nak kutip... si angah dok bawak plastik tu sampai senget bahu... aku nak tolong bawak pon tak kasi..

 
berapa banyak plastik pon rasa cam ehhhh nak lagi... dasar tamak kan cam ni la... kalo boleh ngan pokok2 sekali aku nak rembat bawak balik... hohohoooo... tak tau la abis ke tak aku nak ngap... kat umah tu rasanya aku sorang jer kot yang makan... laki sentuh skit2 jer.. hero2 aku tu memang tak la nak sentuh..

 
hasil rembatan raya... haaa tuuuu diaa... owang soh pi beraya jerk pon sempat lagi merembat... ko cakap nak ape... mangga apple ade, pelam ringan ade... tu yang besar kat depan tu aku tak tau mangga ape... dah matang tu tapi blom masak... nak kena peram lu... ingat aku nak peram??? takde... semalam gak selamat di kopek... sedapppp... rasa manis lemak2 gitu... kalo masak lagi sedap ni..





Nasi dah balun... mangga dah banyak kutip so pekena la colek mangga sekali... alang2 penat mengutip, moh kite cicoh colek plak... ehhh ape kesah hari raya melantak colek mangga... bukan senang kot nak dapat ni..

 
amacam, terliur tak??? tau tau tau, aku jerk yang terliur... lepas gak kempunan mangga KakZakie... heheheeee... yang penting, langsung takde rasa masam... tu yang balun beria..



Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

14 ulasan:

Maria Firdz berkata...

tergoda tgk pelam tu... hee

ummuaidan berkata...

Hehehe..sedapnyoh zee pauh cicoh colek tuh..tapi sy tokleh make byk..jd letar pahtuh tok sedap nok make go lain pulok.hihi

Nafira usof berkata...

sedapnyeeeeeee nasi dagang~ nasi kaler brown lagi haaah.

zura kan~ kalo raya akan carik 2 juadah nih.. Nasi minyak Mak zura dan nasi dagang jiran sebelah umah mak. mmg mabeles!! kadang2 rasa cam sedara sendirik jer jiran mak zura tuh.. asal nak raya jer pesan wat nasi dagang. dengan alasan, rindu nak makan nasi dagang dia.. jiran tuh pon x sampai hati x tunaikan permintaan zura.. hehehehe. rindunyeeee kat kampung.

lia berkata...

nasi dagang belajar mkn masa peknen kan Amsyar, lekat sampai skng...

Masya berkata...

mek blk kg tak merasalah nasi dagang raya haji ni huhuhuhu...

tu dia kecur air liur nampak mangga huhuhu

Kakzakie berkata...

Kakak pulak suka nasi dagang Zee. Makan dgn serunding dia pun dah sedap. Kadang kakak makan dgn ikan bilis goreng+ cili kicap pun sedap...

Mangga mana-mana tengah musim sekarang ni..

nea lopah berkata...

salam aidil adha =)

Riedaffya ibrahim berkata...

raya memang penuh makanan je kan..wah yg x tahan..tgk anak2 akak sorang satu plastik pegang tu..

syawalsimpsons berkata...

adoi geramnya tgk pelam tu..mmm...kecur liur pulok

Lieya Von Jay berkata...

tu dia garam belacan sedap nya mencicah ^_^

hainom OKje berkata...

Kat sini Raya Haji tak gi manalah Zee...cuma melawat atok hubby je....
Kenyang le kalau gitu yeh ziarah makang ziarah makan hehe

Budak Kampung berkata...

kak..nasi dangangnya kale cm2 ek?sy suka yg kale putih berlemak.sedapnya

Lynn Munir berkata...

Nasi dagang, kerutu ayam dan buah mangga. Amboi sedapnya Zee. Blog Zee ni blog yang ke 7 akak terjah malam ni yang kesemuanya cerita pasal makan. Terseksa tau baca korang punya entri malam-malam macam ni. Laparrrrr.

nik ros berkata...

terliur sgttt.lagi2 ngan buah mangga tu. feveret nik la tu.cicah lak ngan kicap pedas. terangkat...huhu