Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Selasa, 22 Oktober 2013

Yang Jarang-jarang Di Temui

As-Salam (^-^)

Edisi tayang makan lagi... tapi versi lain skit ekkk... biasa arr orang kampung cam aku ni, asal nampak segala mala jenis makanan kampung rasa teruja tu lebih skit... tapi takde la sumer pon teruja... yang aku besa makan jer la and yang paling susah nak jumpa kat sini..

Susur masuk nak ke sungai congkak tu, nampak owang dok jual kat pondok tepi jalan... ngan serai yang demukss... bungan kantan kuncup, bunga kantan kembang, paku pakis ngan pucuk ubi yang sedar... mana tak geram wei... nampak plak 'kulat sisir' lagi la mengigil aku nak beli... ahahaaa

 
susah nak jumpa ni... dedulu masa kecik memang pi mengutip kat batang pokok getah yang dah mereput... time2 musim hujan cam sekarang ni memang banyak la... syiok wooo kalo ingat balik... ni aku beli 2 piring kecik tu... sepiring 2 hengget... banyak gak dapat sebab kalo dah rendam air dier kembang... time kering ni nampak skit... dun tamak2 nak amik banyak..

 
yang kat belakang nun yer pucuk paku... yang kat depan ni spesis paku pakis gak, lebih kurang jer ngan pucuk paku tapi yang ni lagi sedap... kata yang jual tu la.. aku pon beli la seikat, RM2... seyes memang lain skit dari pucuk paku yang biasa tu... batangnya besar2 tapi boleh makan okey... lembut jer batangnya walaupon besar... rapuh... kalo pucuk paku yang biasa tu, batang keras skit kan..

 
balik tu terus pi carik udang besar kat pasar wat masak lemak kuning... campurkan sekali ngan 'kulat sisir'..

 
on the way nak balik, nampak plak gerai jual akok panas... bernapsu lagi... dah laki plak pelawa nak terai ke tidak, harus la aku nak... panas katenya tapi takde panas mana pon... takde rasa akok pure dah... rasa lebih tepung jerk dari telur... harga kemahin mahal... sekeping 70sen okey... yang paling mahal kot aku rasa aku jumpa takat ni... pasar ramadhan pon 4 keping 2 hengget lagi... tu masa minyak belum naik arrr... skunk tak tau arr kot harga memang gitu... kalu sedap okey la... kalu lebih tepung cam ni memang kena ngomel..
 
yang ni tak tau kuih ape... pon jenis yang tradisional gak ni... tak salah isi tu ade letak kelapa parut kan?? yang ni aku tak beli... takot tak terhabis nak makan... pon sama gak harganya... hurmmm mahalnya harga makan sekarang kan??


Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

25 ulasan:

Kisah Si Dairy berkata...

semua makanan tu kalau saya jumpa pun saya akan beli...pucuk paku tu pun dah lama sebenarnya tak dapat makan...

izan mama mia berkata...

teruja tgk kulat tuu..dh bertahun tak rasa

ummuaidan berkata...

kulat sisir tuh meme sedap kalu gulai lemok..namboh2 weyyhh..sini takdop..kalu pucuk paku tuh adolah byk kat pasar..

syawalsimpsons berkata...

sedapnya masak lemak tu kalo taruk udang kan..tp tak boleh la buat kalo bagi en asbeen makan..mmmmm...alergi udang itu abg tecik

yana aina berkata...

tak pernh mkn kulat tue... jumpa pon tak pernah kot. tapi kalau bab mkn mmg bernafsu ... hehehh

Kakzakie berkata...

Pasar malam tempat kakak ada jual paku-pakis dan kuih akok tu Zee. Tapi cendawan tekukur lamaaaa dah kakak tak jumpa. Dulu masa kakak kecik-kecik duduk kampung adalah sebab bila org tebang pokok getah, batang yg lama akan tumbuh. Sekarang batang getah pun dah kena jual macam mana nak jumpa... masak lemak sedap ni. Kakak suka dan rindu masakan ini.

Cho Zila berkata...

memang terujakan.. kat pasar tani tempat akak tapi takler nampak sesegar itu...
sedapnyer terliur akak....

lia berkata...

menjejes air liur tgk pucuk paku tu... huyaiiiii

achiek anis berkata...

dapnya kulat sisir klu wat kari...dh lama tak makan...huhu

Lieya Von Jay berkata...

sedap nya pucuk paku tu ... masak lemak plak adoi.. lapaqqqq..

AyueJean AJ berkata...

Sedapmya kulat sisir masak lemak kan...
Lame gile AJ tak makan......

Cik Puan Rara berkata...

kulat tu dulu kecik2 selalu tgk.now dh jarang dh.

Ummiarissa Mahdi berkata...

kat sini (benta,lipis) ada je jual kulat sisir,tapi sebab tak pandai makan dan tak pandai masak,saya abaikan je,tapi saya macam pernah makan,tak ingat pulak kat mana...

QA's ~ mamapapa berkata...

owhhhhhh....kulat sisir namanya tu ye...xpernah mkn,ehehehe!!!

diana berkata...

kulat sisir tu boleh masak apa?/saya tak pernah makan..tak pernah tengok orang jual jugak..hehe

hainom OKje berkata...

Sedapkan cendawan tu Zee....dulu masa kecik kecik selalulah gak makan....senang dapat kot masa tu...emak menoreh hehe....
70 sen seketul? Pergh mahal yeh....

Sayangku Zie berkata...

sangat suka kulat sisir dan sayur pucuk paku pakis tu... sangat sedapnya... kulat tu lagi la sedap di goreng... emm dan dan terliur ni zee huhu

Nafira usof berkata...

semua makanan yg susah di carik neh Zee.
terutama skali kulat tuh. zura x pernah makan lagi.. x tahu pon nak masak ape kulat tuh..:)

Puan Kutu berkata...

sy n budak kmpg jugak tp serius cakap tak reti makan pucuk paku cendawan ni semua..haha lupa daratan tak?

boleh tahan mahal la sekeping 7osen.kt sp ni sekeping masih 30sen lagi..

Myra Jay berkata...

Sedapnya kulat sisir.. Selalu kat SIam yang banyak :)

Mak selalu masak lemak kulat tu..

Paku pakis tu plak celur lepas tu cicah ngn kuah lemak pedas (stail org Perak) fuhhh makan bertambah :D

Masya berkata...

kulat tu main longgok gitu jer yer.. wahhh bgsnya beli kot piring... x pernah merasa lagi..

Riedaffya ibrahim berkata...

kulat sisir...ade jual kat sana yer..gulai kuning sedap tu kak...mahalnye akok kat sane...sedap ke..kalo sedap berbaloi ngan regenye..

aTieYusof Family berkata...

sedapppnya kulat tu...paku pakis pun sodapp..lama dah tak jumpa & makan benda2 kt atas tu..dulu masa kecil sllu juga..kegemaran mak ayah...:)

Fiza Rahman berkata...

Kulat sisir? Alahaiiii...nampak sgt org bandar kan. Suma tak tau ☺☺

Tapi pucuk paku tu memang best. Dah lama tak makan. Dapat buat goreng belacan pon sodap.

malaysiatercinta.com berkata...

Kuih macam akok tapi ada kelapa parut tu namanya beko. Sedap wei beko :)