Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Rabu, 24 April 2013

Kuih Mueh Kelate yang mabeles

Salam (^_^)

Meh kenali kuih mueh kelate...


 
Apam Bakar
cicah ngan nyior (kelapa) muda yang diparut

 
Kuih Butir Nako (Nangka)
kuih yang syanie buat kat masterchef semalam, sape yang tengok mesti tau camner buat ni
sangat menggoda di bulan puasa

 
Cek Mek Molek
one of my feberet jugak ni... dibuat dari ubi keledek

 
tak tahu ape nama kuih ni.. ada yang paggil kuih topi
tak gemar sangat sebab berminyak..

 
Lopat Tikam
memang syok kalu makan sejuk-sejuk..

 
Nekbat
tersangatlah manis bagi aku... dibuat dari kuning telur dan disira ngan air gula
sangat sohor di bulan puasa

 
Pulut Ikan Kering
my feberet jugak... bukan takat bekpes, minum petang pon syok
pekena pulak ngan kopi o panas time hujan...fuhh terangkat beb

 
Pulut Pagi
digaul ngan kelapa parut... ada yang letak kacang hitam

 
Pulut Manis Bakar
lebih kurang cam pulut panggang... bezanya pulut panggang ade inti serunding di dalam tapi yang ni tak berinti

 
Tepung Boko
nyum nyum... aku tengok pon tak tahan

 
Tepung Gomok
cara wat aku tak tahu, reti makan sajo... yang pasti menggunakan tepung beras

 
Tepung Suna (hentam je nama)
ada yang panggil tepung pelita... bezanya yang ni keras skit, rasa lebih kurang jew
 
 
Tupat Dakap
macam ketupat pulut gak cuma yang ni diletak pisang ditengahnya dan diikat sepasang sebelum dikukus..
aku lebih gemar yang takde pisang dan yang tawar, dicicah ngan nise tebu (manisan tebu)

 
Tepung Bungkus
ouchhh... sedap sangat ni..

Antara kuih muih yang pemes di kelate,ada banyak lagi sebenarnya... walaupon ada yang boleh didapati di KL ni tapi rasa cam tak sama jew... hoho tak tahu lah nape... asal balik kampung, ada je permintaan nak makan kuih-mueh ni...

Ada yang ikut musim, maksudnya time bulan poso(puasa) je ade... memang bazar ramadhan meriah sangat, aku ni boleh jadi rambang mata, dah semua makanan aku nak bedal... tetiba teringin nak dok kampung je time puasa (hakikatnya hanya boleh berangan)... puasa pun dah nak sampai dah ni, lebih kurang 78 hari jew lagi...

Apa yang korang teingin sangat di bulan puasa??


Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

14 ulasan:

Sue-Rya Qistina berkata...

paling suka yg tepung bungkus ngan lompat tikam tu. sedap! nak2 kalau time bulan puasa kan. tp sygnya, thn ni saya berpantang dlm bulan puasa....

syawalsimpsons berkata...

sue paling suke tepung bungkus ngan cek mek molek tu

Nory Zoulkefle berkata...

hurmm mcm2 ada...

nory suka makan tepung bungkuss...

sedappp

Zee Suhaini berkata...

huk aloh..kesiannya..tak leh merasa kuih raya jugak la ni..

Zee Suhaini berkata...

kat sini ade jew cek mek sue tapi tak sedap..

Zee Suhaini berkata...

sedap kan?? mana nak dapat kat sini..

pinky berkata...

ya Allah....lamanya tak makan kuih muih ni semua...tepung beko, lopat tikam, buah gomok...apam bakar tu favorite sgt2....huhuhuhu....

Falsya berkata...

byk kuih2 tuh feveret falsyaaaaa..especiallytepung bungkus...kl ssh nk crkkkk...

nea lopah berkata...

sedap nya...berahi belako!

lia berkata...

cek mek molek my fav... nak2 kalau gula dlm 2 melimpah ruah kan..

nadia farahida berkata...

kak zee ore kelate???? yeayyyyy kita gengggg :))

hainom OKje berkata...

Walaupun bukan org kelantan...tetap suka... butir nako tu baru buat semalam hehe

Masya berkata...

jiran saya org kelantan, dulu sy tak retris gt kuih muih kelantan ni, sejak berjiran dgn mek ni dia bg kuih.. barulah saya tahu...

QA's ~ mamapapa berkata...

Aduuuhhhh..saje buat rindu nk balik klate ni..jom zee :))