Ikhlas Dari Hati...Permataku AmanahMu

Jumaat, 27 September 2013

Buah Buahan yang kian pupus

As-Salam (^-^)

Tetiba teringat plak zaman kecik2 dulu... dulu bebas jer nak gi mana2... masuk hutan, terjun parit, mandi sungai... selamba jer... takde macam sekarang... sekarang nak wat gini kena jaga2 sebab orang jahat dok merata-rata... hatta kat kampung pon dah tak selamat... nak buka pintu umah luas2 pon dah takut skrang ni..

Tengah musim buah skrang ni, moh ler nak share skit buah2 yang dah makin pupus... ada tu still ada tapi susah skit dah nak dapat... kalo tanya anak2 zaman 'loni', memang ramai yang tak tahu... yer lah, zaman dah berlalu kennnn..

 
- Buah Serai Kayu -
sape pernah makan nasi kerabu??? selalu daun serai kayu ni jadi ulam nasi kerabu... memang sedap, de wangi2... dulu aku suka gak panjat pokok amik buah ni... rasanya manis2 kelat... tapi selalunya memang tak sempat nak ngap dah kena sambar ngan burung..

 
- Buah Kemuting -
kalo nak cari buah ni, mesti kena masuk 'rok'(hutan) dulu sebabnya memang banyak tumbuh liar dalam hutan... sedap ni... rasa cam beri skit, jambu pon yer jugak... sama gak ngan buah serai kayu, manis2 kelat..

 
- Buah Kerkuk -
 rupa lebih kurang cam serai kayu jugak tapi rasa masam manis gitu..

 
- Buah Nona -
ohhh teringat masa dok kat perak dulu ngan opah... nak cari duit poket, amik upah gentel kuih siput... kat umah makcik tu la ada banyak pokok nona ni... rasa dah lupa camaner... lepas pada tu, memang tak ingat lagi dah ada makan ke tidak... memori sungguh ni..

 
- Buah Kiat -
uhhhhhh ni pon sedap... rasa masam2 manis jugak... tapi nak makan ni kena sabor sebab isi secoet jer... kadang time malas, aku ngapppp jer ngan biji2 sekali... pastu terkial-kial sembelit... ahahaaa

 
- Buah 'Tere' aka Ketereh aka Gajus -
ramai yang tahu kot camner rasa dier..
 
 
- Buah Binjai -
adussss ni kalo musim, berderet orang jual tepi jalan... kat kelate la, bukan kat sini... hehee... kalo tokdo aku, dier suka jeruk... letak cili tumbuk skit perghhh siyesssly sedap... nak tumbuk ngan sambal belacan pon boleh... ala macam kita wat sambal mempelam tu... selera wooo makan ngan nasi..
Nak makan wat 'colek' pon okey, taruk garam gula kicap belacan pastu penyetkan cili api... adusss kecur liur aku ni haaaa... rasanya masam2 kelat..

 
- Buah Cermai -
selalu memang wat jeruk ler..

 
- Buah Cupu -
adehhh ni pon sodap... rasa masam2 manis jugak... nak makan ni kena hati2 skit sebab ada getah, kena cari yang bebetul masak baru kurenggg skit getah... dulu kan, masa memula datang KL aku pernah nampak la kat mart... banyak giler kot pastu besar2 tapi nama persimmon... pastu pikir 'ohhh nama lain kot orang KL panggil, komersil kennn' mati2 la aku ingat betul rupanya tu buah pisang kaki derrr... adoiiii la, tipah tertipu rupanya..

 
- Buah Setol aka Sentul -
ni kalo dapat yang dah siap jeruk, taruk belacan cili padi tu memang boommm ler... nak makan gitu pon boleh tapi kelat ler skit isi antara kulit ngan biji tu... takat nak pulun biji takde hal..

 
- Buah Setar -
sama jugak ngan yang lain... kalo blom masak, memang wat jeruk atau 'colek' jer la... kalo dah masak leh makan gitu... tak sesuai nak jeruk dah... ni pon aku tertukar gak ngan kundang... adik badik jer kot ngan kundang... ke bukan???

 
- Buah Kundang -
dulu dan kini sama jer... kalo tiba musim buah, memang bersepah orang jual... kat mall, pasar malam, tepi jalan... memang ader jer buah ni... aku suka tapi hero2 kat umah nun tak reti makan... kalo dapat, sampai luka lidah pon sanggup lagi nak ngappp..

dan terakhir sekali, my peberet nih..


 
- Buah Katok Puru -
nama lain aku tak tau pulak... heheheee... kalo balik kampung, merayap la belakang umah sebab ada la tokdo tanam pokok ni... buah memang lebat giler... ni time balik raya aritu aku pungut freshhh dari ladang... ahahaha... adusss sedap ni... rasa manis masam kadang kelat skit... aku makan camgitu jer... takde nak 'colek'2..
 

Tu jer kot boleh share takat ni... kecur liur dah ni haaaa... nasib la tak ngidam ke ape, tak pepasal nak carik plak susah kan... kalo ikut banyak lagi buah2 yang makin lama makin hilang, makin susah nak dapat... tu sumer kenangan ;p

Kredit Pic : Google ngan FB I luv Kelate


Takkan baca jer kot ?? Cer Komen Sikit :))

12 ulasan:

Kisah Si Dairy berkata...

sedapnya buah gajus tu..masak lemak..biji dia tu dibakar dan makan...

Kakzakie berkata...

Alahai Zee.. walaupun kakak dah tua tapi banyak yg kakak tak pernah jumpa juga. Kalau cermai, buah gajus, nona, binjai, kemunting dan asam kundang itu kakak tahu lainnya macam tak penah jumpalah...

ummuaidan berkata...

mmg semuanya buah2 kenangan ms zaman bdk2 dl zee..buoh cupu tuh pise kaki dih..br tau..
buoh sentul, buoh kiat, buoh cermai, buoh cupu lamo doh tok jjupo..

♥ Cmª shIemª ♥ berkata...

Salam K.Zee..

hihi..mmg rare la buah ni.. byk buah yg cma pernah mkn :-Nona,binjai,cermai,kundang & buah yg last tu..
Ehehe..peberet gak ni.. cma panggil buah NamNam..
Sedap..ngeces air liurrrr nyum...

Masya berkata...

fuhh kak.. banyaknya buah yg saya tak pernah nampak .. ade yg x kenal pun iyer jugak

Lieya Von Jay berkata...

banyak gak buah yang tak pernah nampak .. selalu buah2 macam ni xda jual sangat kan.. selalu kalo ada pon yg tanam kat umah ka.. buah setol dgn cermai kalo bt jerok memang sedap

Nafira usof berkata...

aduhaiiii.. kecur air liur tengok semua buah2 tuh Zee.. memang sedapkan! tapi kat shah alam memang susah nak carik buah2 tuh semua.. rindu plak kat kampung.. semua buah2an ade sekitar rumah jer~

Puan Kutu berkata...

banyak buah yg sy tak tahu pun kewujudannya.adoi la..setakat cermai tu je selalu jumpa masa kecik2 dulu.hehe

Riedaffya ibrahim berkata...

ala kak zee,,,tgk buah2 yg akak post ni...teringat memori dulu...eh kak, ni tgh hadap buah binjai..sedap..nak?

Ena's Stories berkata...

Dlm byk2 buah tu...buah binjai paling sy suka...wat ulam mkn ngn nasi...binjai tu hiris then taburkn gula pasir...hishh lecur la

Liza Razak berkata...

rindu nak makan buah cupu & buah cermai tu..zaman skrg ni memang payah nak dapat

aisyah rahim berkata...

Alhamdulillah jd ank kampung..kenal la semua buah2 ni...sdpnya buah kemuting, susoh tu nk cri skrg...=)